Jag är övertygad om att vi helst gör det vi har lust med och vi värjer oss från allt som känns krångligt och tråkigt.

Att göra en teoretiskt korrekt affärs-, marknadsplan, hållbarhetspolicy eller varumärkesplattform, blir ofta så omfattande att man tappar lusten och därmed kraften i genomförandet. Den hamnar lätt i bokhyllan och samlar damm, istället för att ge dig den kraft och lust du behöver för att utveckla företaget. Det gäller att förenkla och ha roligt. Less is more.

Varför uppfinna hjulet för varje enskild utvecklingsprocess gång på gång, när de alla har en sak gemensamt. All utveckling startar nämligen med frågorna, vart, vad, för vem och varför. Svaren på dessa frågor är roten och den gemensamma grunden till all affärsutveckling som bygger varumärket. Vill du bygga ett starkt varumärke behöver samtliga utvecklingsprocesser utgå från samma rot.

Därför har jag utvecklat modellen 5Vtill5P som lägger grunden till hållbar affärsutveckling som bygger varumärket.

Läs mer om 5Vtill5P och om hur ni bygger det goda varumärket, så kunderna blir era bästa säljare.

Jag definierar ett starkt varumärke som ett företag med mycket gott rykte och anseende. Så pass gott rykte och anseende att kunderna har blivit dina bästa säljare. Att uppnå detta handlar om att göra kunderna överraskat nöjda. Och det är inte förrän du överträffar deras förväntningar som de börjar berätta om ditt företag.

5P överträffar kundens förväntningar

5P är grenverket som möter och påverkar kundens upplevelse av ditt företag. Din verktygslåda för att kunna göra kunden överraskat nöjd och göra dina kunder till dina bästa säljare.
• Promotion: Kunden ser och hör företagets löfte i marknadsföring och försäljning.
• Personal: Kunden möter och är i kontakt med företagets personal, kanske fler gånger än i köpet och i leveransen.
• Plats: Kunden upplever platsen där produkten och tjänsten köps och levereras.
• Produkt/tjänst: Kunden upplever produktens och tjänstens funktionalitet, kvalitet och design.
• Pris: Det är kunden som betalar och som tänker något om prissättningen.

5V är roten till ditt varumärke

#1V Visionen
#2V Vad kunderna kan köpa av ditt företag
#3V Vem du finns till för
#4V Varför de ska välja ditt företag
#5V Värderingar, ytterligare ett varför

Hundraårig kunskap- stort tack till er alla

Modellen, 5Vtill5P, står på min 25-åriga kunskap och erfarenhet i att bygga företags varumärken. Och om jag tänker på alla duktiga människor jag mött genom åren och som bidragit till att förbättra min modell så står jag säkert på ytterligare 100 år av kunskap och erfarenhet.

Att gå på tvärs genom kunskapsområden och branscher är oerhört berikande, dessa har inspirerat mig i utvecklingen av modellen 5Vtill5P:

Uppsala Universitet Cemus hållbarhetsutbildningar och Umeå universitets teologutbildning, kommunikologiutbildningen, Möteskraft (Varumärken byggs inifrån annars ser man rakt igenom dem), Zellout (kommunikationsbyrå), Edge affärsutveckling, Merk (affärsutvecklings-, marknadsundersökningar och reklambyrå), Hera (reklambyrå) Eductus Diplomerad Marknadsekonom, Berghs School of Communication. CCS (hudvårdsprodukter), Vittinge Tegel, Kumlins Måleri (numera Sandå), Fresenius Kabi, Ahlford advokatbyrå, Gallerix, NCC, UMC (en WHO organisation), Phosworks, PWC (PriceWaterhouseCoopers) KTH Näringslivssamverkan, Uppsala Universitets Studenthälsa, Bjerking, Cajsa´s Kök, UMC, ProHelia med flera.