2014-06-11 17:20 Varför, Varumärkesblogg

#4V Ställ dig i kundens skor

Många gånger ger tyvärr en marknadsundersökning bara bekräftelse på något du redan vet. Du har förmodligen redan en hel del kunskap om dina kunders behov. Och speciellt om du skulle bli kund till dig själv. Kanske inte en helt omöjlig tanke? Visst skulle du kunna byta jobb och bli kund till ditt företag en dag?

Att själv ställa sig i kundens skor och sätta på sig kundhatten kan vara grunden till en första marknadsundersökning. För om det är någon som skulle kunna vara en besvärlig, krävande kund till ditt företag så är det du.

Skulle du kunna prova att ställa dig i kundens skor ett tag och fundera över vilka praktiska problem du har som är kopplat till ditt köp. Fråga dig själv som kund? Vilka praktiska behov har jag egentligen? Vilka problem står jag i?

Om det visar sig att du har för dålig information och kunskap tar du helt enkelt reda på svaren senare, kanske genom en marknadsundersökning. Och då får du svaret på det du inte redan visste. Fiffigt va, ett rollspel som du spar pengar och tid på.

Om du gillade det här blogginlägget vore det snällt om du ville dela det med andra. Tack på förhand. /Pia

comments powered by Disqus