2014-11-23 08:57

#3V Hisspitchutmaningen

Det uppstår lite då och då, och oftare än man egentligen förstår, behovet av att använda en hisspitch. Att på 30 sekunder kunna presentera sitt företag på ett så pass intressant sätt att lyssnaren vill veta mer. Jag tycker vi alla kan bli lite bättre på detta och enda sättet är att träna, träna, träna. Och därför startar jag hisspitchutmaningen för att vi ska kunna hjälpa varandra.

Om du kan svara på Vad företaget erbjuder och varför potentiella kunder ska välja just ditt företag då har du grunden till din hisspitch. Och inte bara en hisspitch utan ditt unika, säljande budskap oavsett mediekanal.

Men för att hitta vad du erbjuder och varför någon ska välja ditt företag behöver du bestämma vem du vänder dig till. Hitta din drömkund, för de är utgångspunkten för hur du formulerar vad du erbjuder och varför de ska välja ditt företag.  Här kommer första tipset:

#3V Vem vänder du dig till?
Vet du hur mycket tid och kraft du lägger ned på marknadsföring och försäljning för att få nya kunder? Generellt sätt räknar företag att marknadsföring och försäljning står för 20% av företagets omsättning. Och det är inte en kostnad, det är en investering.

Är det då viktigt att välja vem man riktar sin investering i marknadsföring och försäljning till? Och är det viktigt att välja sina nya kunder?

Ja det är mycket viktigt ur åtminstone två perspektiv. 1. Hitta lönsamma kunder. 2. Hitta de kunder som kommer bli dina bästa säljare.

Du kanske redan har en bra hisspitch som kan inspirera andra. Maila gärna den till mig som ljudfil och en bild på dig själv, så kan jag lägga ut den här på bloggen. Bästa hisspitch i år vinner boken "Bygg ditt varumärke själv".

Om du behöver hjälp och har bråttom kan du köpa boken eller webbkursen "Bygg ditt varumärke själv" så får du göra arbetet mer grundligt och i den takt du vill. Annars hörs vi om ett par veckor igen med nästa tips om hur du definierar Vem!


Nu kör vi, lycka till.
/Pia

comments powered by Disqus