2014-05-21 16:36 Vad, Varumärkesblogg

#2V Gör konkurrenterna till underleverantörer

Ett sätt är att formulera ditt erbjudande en rubriknivå högre än andra leverantörers erbjudande. Ett erbjudande som svarar mot kundens tidiga problemställningar, som gör att du finns bredvid kunden före andra leverantörer. Då kan du få segla runt i en egen sjö ett tag innan konkurrenterna hinner i kapp.

På sista tiden har de stora byggföretagen lagt sig på en högre rubriknivå, de bygger samhällen eller utvecklar samhällen. De vänder sig då till en målgrupp som har behov av en leverantör som kan se helheten och inte bara ett husbygge, en bro eller en väg. Tänk dig alla produkter och tjänster de erbjuder för att kunna bygga ett samhälle.

Inom IT-branschen sätter man gärna rubriken ”affärsutveckling” över de produkter och tjänster man erbjuder.

Att utrycka företagets erbjudande på en hög rubriknivå kan vara effektivt om det svarar mot kundens behov. Då hamnar konkurrenterna på en underleverantörsnivå. Men det finns en risk i att man blir för övergripande och därmed otydlig, med sitt erbjudande.

Om du gillade det här inlägget får du gärna dela med dig till andra. Var generös och få dubbelt tillbaks.

comments powered by Disqus