2014-03-18 19:14 Värderingar, Varumärkesblogg

#3V Tillsammans med kunderna når du visionen

Du kan sätta upp vilka visioner och målsättningar som helst för ditt företag och det finns bara ett sätt att nå dem på: Låt dina kunder bli överraskat nöjda kunder. Inte bara nöjda, utan överraskat nöjda. En nöjd kund berättar inte för sina vänner om ditt företag, men en överraskat nöjd kund gör det.

Låt kunderna bli dina bästa säljare
För tolv år sedan var jag på Disneyland i Kalifornien med mina barn. Vi hade en fantastisk dag och jag var djupt imponerad över hur väl de hade tagit konceptet hela vägen, genom parkens helhet och i detaljer, från de stora sagomiljöerna ända in på restaurangen och brickan jag bar maten på. Men det som verkligen gjorde en skillnad för mig utspelade sig i souvenirbutiken. Med famnen full kommer jag fram till kassan. Expediteten (läs kundvårdaren) tar emot mig med ett varmt leende och frågar mig hur min dag har varit, på ett sådant sätt att jag verkligen tror att hon bryr sig om mig och min dag i parken. Och jag börjar berätta med stor inlevelse om hur vi haft det, tills jag plötsligt upptäcker att kön har blivit väldigt lång.

Jag brukar inte bli lurad av amerikanernas glättiga ” How are you?”, men den här tjejen fick mig att tro att hon var genuint intresserad av mig. Och det gjorde skillnad. Jag gick därifrån som en mycket överraskat nöjd kund. Gissa hur många gånger jag berättat den historien?

Har du blivit överraskat nöjd någon gång?  

comments powered by Disqus