2014-12-04 07:56 Vad, Varumärkesblogg

#2V Hisspitch-utmaningen del 2

Visst får vi ofta frågan "Vad gör du"?  Och många gånger svarar vi "Jag driver eget företag".

Tänk om vi istället kunde svara med att marknadsföra vårt företag. Bästa hisspitchen i år vinner boken "Bygg ditt varumärke själv". Jag tycker vi alla kan bli lite bättre på att presentera vårt företag och enda sättet är att träna, träna, träna. Därför startar jag hisspitch-utmaningen för att vi ska kunna hjälpa varandra.

Om du kan svara på Vad ditt företag erbjuder och Varför potentiella kunder ska välja just ditt företag har du grunden till din hisspitch. Och inte bara grunden till en hisspitch utan grunden till ditt unika, säljande budskap oavsett mediekanal.

Här kommer tipset:

#2V Vad är det ditt företag erbjuder?
Hur vill du konkurrera? Med samma argument som dina konkurrenter, eller vill du hitta en egen position?

Det är intressant att rubriker kan skapa helt nya förutsättningar. Den rubrik du sätter över dina tjänster och produkter kommer att göra en stor skillnad för kundens upplevelse och förväntan på ditt företag. Du kan utnyttja den vetskapen för att positionera ditt företags erbjudande och därmed skapa ett nytt och större intresse för dina produkter och tjänster.

En sammanfattande rubrik
Den enklaste varianten är att hitta en sammanfattande rubrik för företagets produkter och tjänster som möter kundens behov.

Byggbranschen är ett bra exempel på hur man kan sätta en huvudrubrik över alla de produkter och tjänster som krävs för att bygga ett hus.
Hus är en rubriknivå som ligger över rörmokeri, el, måleri, snickeri mm.  Istället för att rada upp alla tjänster och produkter som ingår i att bygga ett hus erbjuder man det kunden har behov av, nämligen ett hus.

Hisspitch
Du kanske redan har en bra hisspitch som kan inspirera andra. Maila gärna den till mig som ljudfil och en bild på dig själv. Bästa hisspitch i år vinner boken "Bygg ditt varumärke själv".

Vill du ha extra hjälp
Om du behöver hjälp med att hitta ditt unika, säljande budskap kan du köpa workshopboken eller webbkursen "Bygg ditt varumärke själv" eller varför inte unna dig Intensivutbildningen som börjar den 27/1, så får du göra arbetet mer grundligt . Annars hörs vi om ett par veckor igen med nästa tips.


Lycka till /Pia

comments powered by Disqus