2014-06-02 16:52 Vad

#2V Bli fri med ett nytt koncept

Den tredje varianten är att skapa ett helt nytt sammanhang, en unik position som möter kundens verkliga behov. Ett nytt, mer intressant erbjudande som gör det enklare för kunden att förstå vad det är företaget erbjuder.

IKEA
Ett exempel är IKEA. För decennier sedan fanns det tre sätt att skaffa möbler till hemmet. Köpa nytt, köpa begagnat eller låta tillverka möblerna. Detta kan beskrivas som tre olika möjligheter inom möbelbranschen; möbelbutiker, begagnade möbler och möbeltillverkare. Kundens behov är att få ha det fint hemma till ett lågt pris. Då är det såklart genialiskt att sälja möblerna som byggsatser.

Cirque du Soleil
Cirque du Soleil grundades 1984 av två gatuartister som ville skapa en riktig cirkus. Men cirkusbranschen var i kris, barn var inte så intresserade av att gå på cirkus längre. Cirque du Soleil ändrade då sin målgrupp från barnfamilen till vuxna och företagskunder som kunde betala mycket mer för en biljett. De flyttade sitt koncept in i teaterns lokaler.
De lyfte blicken och såg till kundernas behov av att vilja bli underhållna. De sammanfogade gatuartisteri, cirkus och teater till ett helt nytt koncept ”Nycirkus” – Cirque du Soleil. Idag är de 3500 anställda från över 40 olika länder och beräknas omsätta 600 miljoner USdollar per år.

Om du gillade det här inlägget får du gärna dela med dig till andra. Var generös och få dubbelt tillbaks.

comments powered by Disqus