2017-07-04 13:06

Synliggör osynlig kunskap och stärk varumärket

Den fjortonde artikeln i serien Bygg varumärket själv i tidningen Starta & Driva.

Kvalitet, design, förpackning och funktion syns och känns. Men hur lyckas du synliggöra kunskap, service och erfarenhet? Många konsultföretag tar betalt per timme eftersom de inte förmår produktifiera sina tjänster. Produktifiera sina tjänster, det låter fint eller hur? Det betyder att synliggöra kunskap, erfarenhet och service. Förvandla den osynliga, otydliga kunskapen till tydliga, synliga produkter genom att förpacka och presentera dem på ett smart sätt som utgår från kundens problem och behov. På det viset tjänar du mer pengar samtidigt som du stärker varumärket.

Ständig produktutveckling är kärnan i Widerlövs marknadsföring
Widerlöv & Co är idag en av Uppsalas största fastighetsmäklare, så var det inte då bröderna Stefan och Tomas Widerlöv startade i början av 90-talet, två bröder med en gemensam vision om att erbjuda Sveriges bästa mäkleri. Deras koncept är att hela tiden ligga i framkant vad gäller produktutveckling. De var först med att presentera bostäder på en hemsida. De var först med flyttstäd. De var först med gratis lån av släpkärra vid flytt. De var först med homestyling, intressebanken, accepterat pris, säkra bud och stora visningsdagen. 2004 fick de Dagens Industris gasellpris för sin starka och snabba tillväxt.

Som mäklare erbjuder de sin erfarenhet, kunskap och nätverk för att hjälpa någon att sälja sin bostad. Widerlöv & Co har verkligen synliggjort sin kunskap, skapat produkter som gjort det möjligt för dem att vinna kundernas tillit. Tack vare den kontinuerliga produktutvecklingen har de dessutom alltid haft spännande erbjudanden i sin marknadsföring, goda anledningar till varför kunderna ska välja just dem och ingen annan. De har verkligen låtit produktutvecklingen vara bärare av deras marknadsföring och varumärke.

Ett berg fullt av kunskap
Men hur gör man då för att förtydliga sina tjänster? Jag brukar tänka på kunskap, erfarenhet och service som om det vore ett berg. Om vi tar berget i Järvsö som exempel, av berget har de skapat massor av produkter för både sommar och vinter. På vintern har de längdskidåkning, alpin skidåkning, telemark och snowboard. Skotertur, skidskola och afterski. Vi kan köpa eftermiddagskort, veckokort eller varför inte Black Manchester. Vet du vad Black Manchester är? Det är ett lite dyrare liftkort som gör det möjligt att få åka nypistat innan liftarna öppnar. Men vet du vad Black betyder? Det betyder att du får dricka hur mycket kaffe du vill i backen helt gratis.

Gröna, röda, svarta backar som på sommaren förvandlas till downhilleder för cykel. Alla produkter är utvecklade i takt med att kunden efterfrågat något och jag kan inte nämna alla produkter för då svämmar

sidan över. Men ett är säkert, med tydliga produkter och ett fast pris blir det enklare för kunden att säga ja till dig och det stärker varumärket.

Om du tänker på det kunskapsberg du har i ditt företag, kan du då förpacka kunskapen i olika produkter som tillfredsställer kundens problem och behov?

Så här gör du:
1) Lära känna dina kunder. Definiera vilka de är.
2) Förstå kundens väg från er första kontakt till er leverans. Steg för steg. Tänk dig en slags spelplan från start till mål.
3) Undersök vilka behov kunden har i varje steg. Låtsas att du är kunden eller varför inte fråga kunderna.
4) Utveckla enkla produkter som svarar mot kundens behov med ett fast pris. Hellre flera mindre produkter istället för en komplicerad stor.
5) Skapa prototyper och testsälj på några kunder.

Med koden Sommar17 får du köpa webbkursen "Bygg varumärket själv" för halva priset.

comments powered by Disqus