2018-04-17 15:31

Reflektioner från föreläsningar i april 2018

Kortsiktigt eller långsiktigt varumärkesarbete det är frågan

Om du är en av dem som inte tar dig tid att tänka, utan bara rusar runt i 180 för att bocka av dina listor, då är du en del av vårt samhällsproblem.
Senaste veckan har jag föreläst på Uppsala Universitet, för Basketnätverket och idag förläste jag för företagsrådgivare i Uppsala. Alla vill veta hur man integrerar hållbarhet in i företagets affärsmodell. Hur låter man de globala målen bli en del av företagets vision som gör företaget mer livskraftigt. Här följer några punkter vi diskuterade som jag vill dela med dig:
1) I undersökningar visar det sig att företag som integrerat hållbarhet i sin affärsmodell är mer lönsamma än de som inte gjort det. I en undersökning från 2015 som organisationen Företagarna genomförde ansåg 86% av förtagen att hållbarhet är viktig, men endast 50% jobbar aktivt med hållbar affärsutveckling. Vi diskuterade vad det kan bero på? Vi var ett gäng som ansåg att många företag saknar struktur, de har ingen modell att hänga upp sin affärsutveckling på. Bristen på struktur gör att alla former av långsiktig affärsutveckling blir omöjlig oavsett om det handlar om digitalisering eller hållbarhet. Kan det vara anledningen till varför företag som integrerat hållbarhet visar större lönsamhet eftersom de har en struktur?

2) Studenterna berättade att de hellre vill jobba på ett företag som har en stark vision som bidrar till en bättre värld.

3) Vem är det som ska ha visionen, är det företaget eller samhället. Vem ska ta störst ansvar?

4) Vilken är konsumentens och kundens/inköparens roll, vilket ansvar har de?

5) Maktstrukturer kan förändras internt i ett hållbarhetsarbete, vad händer med "min" roll då?

6) Vad är ett hållbart köp egentligen, används begreppet fel ibland, är en ny bil ett hållbart köp till exempel?

7) Om och om igen hörde jag flera som berättar om frustrationen vid upphandlingar att det är priset som till sist avgör.
8) Bristen på tid och stress gör att vi fattar felaktiga beslut, kortsiktiga lösningar vinner då vi har bråttom.

Vill du diskutera den här typen av frågor på ditt företag? Boka en föreläsning med mig. En finfin sommaravslutning:-)
Hör av dig på 0708 830 792 eller pia@piaanderson.se

comments powered by Disqus