2016-10-12 08:35

Platsen bygger varumärket

Artikelserie i tidningen Starta & Driva Företag

I del sju av Pia Andersons artikelserie, där hon lär företagare hur man bygger sitt varumärke, tar hon hjälp av arkitekten Petra Pertoft för att visa hur du kan stärka varumärket med hjälp av platsen.

Detta har hänt: I de tidigare artiklarna har du formulerat, 5V, roten till ditt varumärke. 5V är visionen, vem du vänder dig till, vad du erbjuder och varför de ska välja just ditt företag samt värderingarna.

Med 5V i handen är det enkelt att bestämma vad 5P ska kännetecknas av. 5P: Promotion, Plats, Produkt/tjänst, Pris och Personer.

Var möter du dina kunder? Är det på webben eller på ett kontor, i en butik, i telefon, knackar du dörr, eller är det via bil som Hemglass? Oavsett var du möter dina kunder gör platsen stor skillnad för ditt varumärke, inte bara interiört utan även det geografiska läget.

Val av geografiskt område
I en stads historiska kvarter präglade av traditioner, trygghet och klassiska ideal ser kunderna ditt företag som en stabil partner med kompetens baserat på gedigen kunskap.

I stadens utvecklingsområde med ny bebyggelse, nya konceptbutiker och restauranger med fart och fläkt ser kunderna ditt företag som en spännande och snabbfotad partner med kompetens baserat på innovation och nytänkande.

I stadens industriområde påvisar företaget en effektivitet och kostnadsmedvetenhet. Eller i en lantlig gårdsmiljö, något för företaget som vill bygga varumärket kring lugn och harmoni.

Det medvetna valet av plats bygger varumärket.


Val av sammanhang
När du väl valt ditt område i staden behöver du ta nästa steg. Vilka vill du omge dig av? De andra företagen i trappuppgången eller butikerna intill påverkar hur ditt företag uppfattas av andra.

Om du har företagskunder som målgrupp blir det obekvämt för din kund om de andra i trappuppgången har privata uppdragsgivare, eller en helt annan image och profil på sina företag.

Att finnas på samma plats som andra företag i samma företagssegment är en fördel. Kunderna blir trygga av att veta att de befinner sig med likasinnade.

Val av inredning
Vilket intryck vill du att dina besökare ska få av ditt företag? Vilken känsla vill du att de ska ta med sig när de går? Inredningen förstärker upplevelsen av mötet och av varumärket.

Butiken Hollister
En fasad uppbyggd som en sydstatsveranda möter dig när du kliver in i Hollisters värld. En konceptbutik där ditt besök skickar dig till en amerikansk surfdröm där strand, hav och sol omger dig i form av projicerad film på väggarna. Dofter, musik och personalens klädsel förstärker drömmen, och du kan i det dämpade ljuset köpa kläder och accessoarer bland mörka klassiska möbler.

Kontoret Concent
En upplyst rund bardisk i varm koppar välkomnar ditt besök på sjunde våningen i Hötorgsskrapan. Du kan slå dig ned i de röda fåtöljerna, Åskbollarna, intill en grön växtvägg. Mjuka dämpande mattor på trägolvet förstärker känslan av elegans. Nutid möter 60-tal.

Företagets värderingar är utmanande, nytänkande och effektiva, precis som 60-talets filmikoner James Bond med kollegorna Q och Moneypenny, som ständigt finner ny form i tidens anda.

Förskolan Alma
Direkt intill förskolan finns en liten kulle med stenar och träd, där barnen gärna leker. Det är lätt att se hur små troll och älvor också skulle kunna finnas där. Den nya förskolan utformas därför med julkalendern Trolltider som idé.

Byggnaden blir den gråa stenen där trollen bor. Barnen hittar lätt sin avdelning, som har egna färger på dörr och inredning, tagna ur Trolltiders varma jordskala. Över entréerna löper ett grönt skuggande växttak, som påminner om mossa. Väl inne finns burspråk där barnen kan krypa upp i, precis som små kojor i skogen.

Så här gör du för att skapa rätt plats. 5 tips!
1. Sätt identiteten, dvs roten, till ditt varumärke med 5V. (se nedan)
2. Om ditt företag vore en känd figur vem skulle det då vara?
3. I vilket område skulle figuren finnas och vilka andra företag skulle figuren omge sig med?
4. Finns det något i platsens historia som kan stärka företagets berättelser?
5. Hur skulle den här figurens plats se ut? Vilka färger, möbler, mattor, gardiner, porslin. I vilken tidsålder finns figuren?

Artikeln i tidningen Starta&Driva

Presentera ditt företag
Vill du hitta ditt unika säljande budskap, så du står stadigt i presentationen av ditt företag och blir vald före alla andra?

Du sätter dina 5V, roten till ditt varumärke och hisspitchen i on-lineutbildningen Bygg varumärket själv.

Läs mer:
Online-utbildningen Bygg varumärket själv

comments powered by Disqus