2017-01-05 06:35 Varumärkesblogg

Floskeltoppen ger begreppsförvirring

Varumärkesplattform, gestaltning, koncept, löfte, PR, reklam, marknadsföring, försäljning, sökordsoptimering, adwords, facebookannonsering.

Var ska du börja när du vill växla upp, få fler kunder och sälja mer.

Känner du igen dig i begreppsförvirringen, var börjar man och vilket är nästa steg för att växla upp? Företaget Fashionized bildades 2006 och har sakta men säkert vuxit sig större. I höstas var det dags att ta nästa steg och växla upp.

Lotta kontaktade reklambyråer, mediebyråer, PR byråer, internetbyråer och webbyråer. Till slut kände hon sig förvirrad. Var skulle hon börja?

Lotta anmälde sig till Onlineutbildningen ”Bygg varumärket själv” och tillsammans med sin man Erik gjorde de workshopen och satte varumärkesplattformen, 5V. Idag har de en jättefin hisspitch, ett unikt säljande budskap som de ska använda i all sin marknadsföring oavsett mediekanal.

Så här säger Lotta www.fashionized.se efter kursen:
”Vilken fantastisk kurs:) Jag saknar nästan ord. Inspirerande, pedagogisk och kreativ på en och samma gång. Det har verkligen varit utvecklande, både för Erik och mig, tankeväckande och roligt.”

Halva priset under v 2
Vill du också komma igång och en gång för alla sätta roten till ditt varumärke och mejsla fram ditt unika säljande budskap, så du står stadigt i presentationen av ditt företag i alla mediekanaler och blir vald före alla andra?

Under vecka 2 har du chansen att köpa On-lineutbildningen för halva priset. (Startar den 9 januari och slutar den 15 januari.) De fem först anmälda får dessutom något lite extra. Håll utkik efter rabattkoden i din mail! (Du får väl mina Nyhetsbrev? Om inte anmäl dig här på hemsidan.)

Att jobba på reklambyrå
Jag har jobbat med varumärken i 25 år, och drygt 10 år på reklambyrå. Varje gång vi fick en ny kund på reklambyrån, oavsett storlek på kund, behövde vi lära känna dem och deras målgrupp. När man som reklambyrå ska kommunicera istället för någon och gestalta ett företags löfte till marknaden, behöver man känna till företagets vision, affärsidé och värderingar.  Ofta kallas det för varumärkesplattform, ett strategiskt ramverk som består av Visionen, Vad du erbjuder, till Vem och Varför de ska välja just ditt företag samt Värderingarna. (5V)

Av erfarenhet vet jag att startkostnaden, det vill säga att ta fram en varumärkesplattform är kostsamt för ett litet företag. För ett mindre företag kan den äta upp hela marknadsföringsbudgeten. Därför skapade jag Onlineutbildningen ”Bygg varumärket själv”. En workshop i kombination med föreläsningar där du steg för steg tar fram din strategiska varumärkesplattform 5V. Sedan kan du låta reklambyrån göra det jobb som de är absolut bäst på, att gestalta företagets unika säljande budskap i ton, bild, färg och form, i alla de marknadsföringskanaler som träffar dina kunder.


comments powered by Disqus