2017-01-23 13:04 Varumärkesblogg

Brave New Media World: Snabba budskap för kräsen målgrupp

Jag har tagit hjälp av, journalisten Kristna Tilvemo och PR-konsulten Susanna Eriksson för att få de bästa tipsen om hur vi når ut med våra budskap till vår målgrupp.

Medialandskapet has gone barsark
I dag finns otaliga vägar för den som vill berätta något viktigt, men frågan är vem som lyssnar. Går det över huvud taget att nå den du vill i bruset? Ja, med kunskap. Vi har sammanställt några råd på vägen.

Det fanns en tid när alla människor såg på samma program. Karusellen med Lennart Hyland och Bolibompa om man var under tio år. Hasse Telemar ledde radiounderhållningen i Ring så spelar vi och varje hushåll hade sin egen morgontidning.

I dag är situationen en annan. Dagspressen går på knäna och den som vill ha koll på världshändelserna går in och följer Carl Bildt på Twitter. Gillar du mattrender kan du följa nykomligen Matgeek och den sportintresserade har Kajsa Bergqvist på Instagram.

Utbudet har ökat medan innehållet blivit allt mer specialiserat. I dag vill läsarna hitta sitt intresseområde direkt och snabbt skapa sig överblick. Tid är en bristvara, vilket betyder att den som vill kommunicera behöver välja rätt forum. Vissa har en målgrupp som läser dagspress eller pressreleaser, andra behöver kommunicera genom en egen pod, blogg eller Youtube-kanal.

Oavsett vilket så är det de korta inslagen som dominerar. Videoklipp, som inte överskrider 1,5 minut, och artiklar med maximalt 3 500 tecken. Helst också uppdelade i faktarutor så att inte läsaren tröttnar. Undantaget är tidningen Filter eller Vi, där artiklarna spänner över flera sidor. Men då är också tidningen nischad för människor som söker långläsning.

På många sätt har varje individ blivit sin egen nyhetskanal. Vi delar ämnen och artiklar som stärker vårt personliga varumärke på sociala medier som Facebook eller Twitter, lyssnar på välvalda nyhetsgurus och bloggar ut våra åsikter och väskinköp. Somliga växer till giganter, exempelvis Michaela Forni, med en målgrupp som både vill och får det som intresserar. Utbudet är enormt, liksom mängden potentiella lyssnare.

Frågan är vad det innebär för den som har något viktigt att berätta.

Bygg ditt eget mediahus
I dina egna kanaler har du rätt att dela med dig av din kunskap, på samma sätt som en journalist. Men hur gör du?

1. Definiera din målgrupp; vem du vill nå, och våga välja. Du kan omöjligt prata med hela världen.

2. Vilka behov och intressen har de? Lär känna din målgrupp och se till att dem du talar med har nytta av ditt erbjudande.

3. Hitta rätt kanal och forum – och skapa lojalitet. Var finns din målgrupp i dag? Är de på LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat eller Youtube?  Går de hellre på föreläsningar, läser dagspress eller affärstidningar?

4. Undvik långa nyheter och hitta rätt ton. Målgruppen är kräsen och kräver effektiva budskap. Information som känns relevant, vänder sig till dem och som kan ge precis de verktyg de behöver.

Stärk ditt varumärke med tidningsartiklar
Det är stor skillnad på att skriva om sig själv jämfört med när andra väljer att skriva om en. Att få vara med i en tidningsartikel, ett reportage eller i tv-soffan stärker förtroendet rejält. Arbeta därför gärna parallellt. Skicka pressmeddelanden till de nyhetskanaler som målgruppen läser, samtidigt som du uppdaterar dina egna mediakanaler.

10 tips – Så skriver du pressmeddelanden

1. Fundera på vad du vill berätta. Det ska ha ett nyhetsvärde och kännas aktuellt. Det kan vara nya siffror som presenteras eller något som händer nu; idag eller inom en snar framtid.

2. Vem vill du ska läsa din nyhet? Definiera din målgrupp och se till att du skriver för dem.

3. Fånga nyheten redan i rubriken. Skriv en tydlig rubrik, allra helst med en uppmaning att göra något. Med en vass rubrik kommer man långt.

4. Ingressen är den inledande texten som ska fånga läsaren och få hen att vilja läsa mer. Sikta på en kort, kärnfull ingress med maximalt tre rader text.

5. Skriv en brödtext som berättar om nyheten. Lägg in minst ett citat, gärna från någon inne i organisationen (men även utanför) som kanske är expert på området och ökar förtroendet. Målgruppen vill gärna veta vad andra säger och tycker.

6. Försök att gå rakt på sak, var konkret och sväva inte ut. Den som läser pressmeddelanden har oftast ont om tid. Ge gärna pressmeddelandet karaktären av nyhetsrapportering.

7. Försök begränsa innehållet och håll dig till den röda tråda. Ta inte upp flera nyheter i samma pressmeddelande, skriv hellre ett till om någon dag.

8. Håll dig till sanningen och hitta inte på något.

9. Glöm inte att skriva vem som är avsändare. Namn och kontaktuppgifter ska framgå tydligt.

10. Se till att du är nåbar när du väl skickat ut pressmeddelandet.

Vill du bygga varumärket och ditt eget Mediahus. Sätt då roten till ditt varumärke i Onlineutbildningen Bygg ditt varumärke själv.

comments powered by Disqus