2014-11-05 13:41 Varumärkesblogg

#4V Varför ska kunderna välja dig

Att ta fram tre anledningar till varför kunderna ska välja ditt erbjudande kan gå till på olika sätt. Det finns inget som är generellt rätt eller fel utan det ska bara passa dig och ditt sätt att tänka. Vad väljer du?

• Lyfter du fram ditt företags styrkor oberoende av konkurrenterna.

• Lyfter du fram ditt företags särskiljande styrkor, i jämförelse med konkurrenterna.

Företagets styrkor oberoende av konkurrenter
Börja med att bara titta på ditt företag och vilka kundbehov som du är bäst på att möta.

Särskiljande styrkor
Särskiljande styrkor är där ditt företag är vassare än konkurrenterna i att möta kundens behov.

Varför kunden ska välja ditt företag
Syftet med att känna till ditt företags styrkor är att du ska kunna berätta för dina potentiella kunder varför de ska välja ditt företag framför andra. Du kan då välja att presentera dina egna styrkor eller så presenterar du dina särskiljande styrkor. Det är en smaksak. Det är inte alltid man har rätt information från konkurrenterna och därför kan det vara enklare att bara få fram de egna styrkorna.

comments powered by Disqus