2015-01-22 15:32 Varför, Varumärkesblogg

#4V Varför är ingen intresserad?

Ingen är lika intresserad av ditt företag som du är. Detsamma gäller för kunden, de är mycket mer intresserade av sitt eget än att få höra om ditt. Alla vill helst berätta om sitt eget. Eller som Joakim von Anka säger ”Alla andra är bara intresserade av sig, det är bara jag som är intresserad av mig!”

Har du träffat någon du tyckte var riktigt trevlig så var det säkert någon som lyssnade, frågade och var intresserad av just dig. Att det är viktigt att lyssna på kunden vet du säkert redan. Du kan lyssna aktivt genom att ställa rätt frågor till kunden, frågor som gör att du får den information du behöver för att sedan presentera ditt erbjudande så det passar kundens behov.

Hur lyssnar du? Är du genuint intresserad av den du möter? Passar du på att ställa frågor till kunden innan du fortsätter presentationen av ditt företag. Att ställa frågor om kundens behov är inte bara lärorikt, utan även trevligt. Varje säljmöte kan också vara en liten marknadsundersökning. Tänk att ha örat mot marknaden hela tiden, varje dag. Då är det lättare att bygga varumärket medvetet och att välja rätt anledning till varför kunderna ska välja just ditt företag?

comments powered by Disqus